recensies 'Vuurvader'

‘Deze historische roman, die het minder roemrijke koloniale verleden van België  omschrijft in een bijna poëtische schrijfstijl, verandert de invloed op het collectief bewustzijn zodanig, dat het je niet meer loslaat. ‘ (Wim, 4 januari 2023, Hebban.nl)

‘In het nieuwste boek van Leen v/d Berg neemt ze je mee naar het koloniale verleden van België. Op een Dickensiaanse manier word je helemaal meegezogen terug in de tijd. Samen met Elias en August varen we naar Congo. Een must have! ‘(Cami, 4 jan.2023, Hebban.nl)

‘Op een soms harde, maar oprecht geschreven manier neemt auteur Leen van den Berg je mee richting Congo aan het einde van de negentiende eeuw. We volgen het koloniale verleden van België en Congo in de voetsporen van Elias, een jongen die zijn oude ik achter zich laat om aan een nieuw hoofdstuk in zijn leven te beginnen, met vallen en opstaan. Het is een verhaal dat je vaak bij de keel grijpt en de universele en tijdloze thema's laten de lezer zien dat we nog steeds heel wat uit onze geschiedenis kunnen leren.’ (Joran, Hebban.nl)

‘Leen van den Berg schetst op prachtige wijze een portret van twee mannen die eind negentiende eeuw hun moederland België verlaten om in de Belgische kolonie Congo een nieuw bestaan op te bouwen op een rubberplantage. De schrijfster doet dit met toegankelijke en persoonlijke verhaallijnen en met parels van zinnen. Ik zou het een boeiende cross-over noemen van een avonturenroman en bildungsroman met een kritische ondertoon ten opzichte van de gang van zaken in de kolonie Congo.’ (Henri, Hebban.nl)